Android

‘De jongens hadden hun bucketlist klaar’

Beeld: privé

Kinderen kunnen net zo reislustig zijn als hun ouders, bewijzen tweeling­broers Quinn en Xem (11). Daarom werd de zevenweekse Europa-reis van Nicole en ­Roland er een die helemaal samen met hun zoons tot stand kwam.

“Al vanaf hun vierde hebben onze jongens iets met reizen. Het begon met onze rondreis door Florida, ik denk dat dat iets in hen heeft aangewakkerd. Sindsdien lezen ze meer reisboeken dan gewone boeken en ­kijken ze op tv het liefst naar reisprogramma’s.

Ook vragen ze voor hun verjaardag geen cadeaus meer, maar een uitje of een weekendje weg. Ze willen zoveel mogelijk zien en ontdekken en gaan liever niet twee keer naar dezelfde plek. Voor onze reis door Europa hadden ze daarom ook hun bucketlist klaar: ze wisten precies wat ze wilden zien én eten.

Romantische Strasse

We wonen nu bijna vijf jaar in Spanje en elke zomer ­zoeken we familie op in Nederland. Om dat eens ­anders aan te pakken, besloten we een lange terugweg te plannen naar Spanje, dwars door ­Europa. Daarbij wilde ik graag naar Duitsland, omdat ik half-Duits ben en de jongens nieuwsgierig waren naar het land van hun opa.

Nadat we onze familie en vrienden weer hadden uitgezwaaid, ­pakten we de ‘Romantische Strasse’, een bekende route door Beieren. Het voelde ­direct heel sprookjesachtig, met gekleurde huisjes, straten met kinderkopjes, oude stadsmuren en bloemen overal – niet voor niets is hier een deel van de Harry Potter-films opgenomen.

De jongens bestelden schnitzels en brat­wursten – iets wat al langer op hun wensenlijstje stond – en daarna trokken we de bergen in. Het weer werd hier wat grijzer en we bezochten de kastelen van Neuschwanstein. En weer hing er die sprookjesachtige sfeer, maar dan wat mysterieuzer.

Berlijn

We hadden bewust eerst wat rustige dagen in de ­natuur gepland, om vervolgens anderhalve week steden in Oost-Europa aan te doen. Vanuit de bergen reden we daarom naar Berlijn. Ik had veel gehoord over de bijzondere sfeer in de stad, maar in de eerste instantie viel het me wat ­tegen. Het voelde er groots aan, modern.

Omdat we er maar kort waren, gingen we voor een hop-on-hop-off-ritje. Ineens konden we niet verder vanwege de Love Parade. Stonden we daar, in de stromende regen, te kijken naar duizenden dansende mensen. We zagen zodoende minder van de stad dan we wilden, maar nu begreep ik wel waar Berlijn voor staat: al die mensen en gemeenschappen die er in vrijheid kunnen leven. Daar zit die sfeer in, en niet zozeer in historische gebouwen.

Van Polen naar Kroatië

Na Berlijn reden we naar het Poolse Wroclaw en ­Krakau, wat een hele romantische stad bleek, en bezochten we Auschwitz, ook iets waar de jongens uit interesse naartoe wilden. Daarna naar Praag, voor mij de ­mooiste stad van Europa. Via Hallstatt, Oostenrijk, reden we naar Budapest. Dat viel een beetje tegen, maar dat kwam ook doordat we wat stedenmoe werden.

Daarom reden we via de bergen in Slovenië naar de kust van Kroatië, waar we vijf dagen niks hebben gedaan. Wel bezochten we The Eye of the Earth, een spectaculair diep meer – ook dat hadden de jongens uitgezocht.

Stad van het water

Venetië stond al langer op het verlanglijstje van Quinn. Daarom hebben we hun verjaardag daar gevierd en flink uitgepakt met een mooi hotel aan het water. We hebben er heerlijk geslenterd en overal vonden we wel een plekje waar we met een drankje uit de supermarkt even aan een kanaal konden zitten. Voor het avondeten rustten we vaak uit in het hotel en keken we uit ons raam naar de gondels die voorbij­trokken, met mannen die zongen en accordeon speelden.

“Door de kinderen zie ik meer en geniet ik meer van wat ik normaal vanzelfsprekend vind”

Ik was eens eerder in Venetië geweest, maar nu kon ik er meer van genieten, omdat we meer tijd hadden. Ik keek met andere ogen naar de stad, maar ook naar de rest van Italië. Ik denk dat het door de kinderen komt. Door hen zie ik meer, geniet ik meer van dingen die ik normaal vanzelfsprekend vind. In de bergen wezen ze op de zon die op een bepaalde manier scheen, of op de ­wolken: ‘Kijk hoe mooi die berg er daardoor nu uitziet!’ Dat maakt reizen zoveel leuker.

Perfecte afsluiting

Natuurlijk vond ik niet alles geweldig van hun ­lijstje; ­Monaco vond ik drie keer niks, ik sla niet aan op grote boten en auto’s. Maar daarna gingen we weer naar een plek waar ik graag naartoe wilde: de camping aan de Côte d’Azur waar ik als tiener met mijn ouders altijd kwam.

Voor mij kwam daar heel veel samen: om met mijn gezin op de plek te zijn waar ik met mijn vader was, die er niet meer is, maar die ook graag veel wilde reizen. Het was mooi om daar samen de vakantie af te sluiten: een reis die we zo samen hebben gemaakt, en gepland.”

Doen

Voor een rustmoment in de stad bezochten we de Zoo van Berlijn, de grootste dierentuin van Europa. We dachten een halve dag zoet te zijn, maar we hebben ons er de hele dag vermaakt. zoo-berlin.de

Highline 179 in Oostenrijk is een hangbrug van 406 meter. Geen uitje voor mensen met hoogtevrees – en zelfs voor mensen zonder hoogtevrees best spannend. Maar wel een toffe ervaring en de uitzichten zijn prachtig. highline179.tirol

Huur een bootje in Kroatië en vaar naar de Blue Lagoon, met misschien wel het mooiste en ­blauwste water van Europa. Je waant je echt op een tropische bestemming. Je kunt er ook heel mooi snorkelen, zeker wanneer je wat dichter naar de rotsen zwemt. bluelagooncroatia.hr

Slapen

Om de kosten te drukken, namen we een tent mee om ook te kunnen kamperen. Zo sliepen we op een camping buiten Praag, Oase Praha. Vanaf die plek waren we binnen 15 minuten in het centrum. De camping zelf is eenvoudig, maar heeft een speeltuintje en een zwembad. campingoase.cz

Het is even omhoog rijden, maar in Rifugio Dalco slaap je in een tof klein appartement ­vanwaar je uitzicht hebt op het Comomeer. Voor het restaurant wagen lokale Italianen de steile trip omhoog. rifugiodalco.it

Camping Amadria Park in Kroatië is niet goedkoop, maar het is het waard. Naast het zwembad en de speeltuinen is het speelkussen in de zee favoriet bij kinderen. amadriaparkcamping.com

Zien

Hallstatt in Oostenrijk is terecht een hype: het is een prachtig pittoresk dorpje. Ga niet voor een dagbezoek, maar boek er een overnachting. Overdag stroomt het hier vol met toeristen, maar wanneer de laatste pendelboot vertrekt, zie je het echte Hallstatt.

Rothenburg ob der Tauber in Duitsland is het mooiste dorpje van de Romantische Route door Beieren. In dit dorpje is het altijd Kerstmis, met heel veel leuke kerstwinkeltjes.

Bij de Plitvice meren in Kroatië vind je heel veel watervallen en meertjes met turquoise water. Je kunt hier kiezen voor korte en langere wandelingen, dus het is geschikt voor alle leeftijden. Niet goedkoop om te bezoeken, maar zeker de moeite waard.

rondreis Europa

Meer te weten komen over de reizen van Nicole? Kijk op instagram.com/kusjesvanons.