Android

‘Reizen door Zuidoost-Azië was perfect om de wintermaanden te overbruggen’

Met hun reis door Zuidoost-Azië vierden Suzanne (39) en Niek (40) met tweeling Nine en Liva (4) een mijlpaal als ouders, én hun liefde voor avontuur.

“Vroeger, voordat we kinderen hadden, reisden Niek en ik graag in januari, om zo een stuk van de winter thuis over te slaan. Toen bleek dat kinderen krijgen niet vanzelf ging, spraken we af: als dit niet lukt, dan gaan we samen op wereldreis. Gelukkig raakte ik uiteindelijk in verwachting, maar het plan van de wereldreis bleef in mijn hoofd hangen.

Toen onze dochters bijna vier waren en naar school zouden gaan, besloten we dat dit het moment was. We kozen voor een rondreis door Azië: perfect om de wintermaanden mee te overbruggen, budgettechnisch ook een fijne plek, en goed te doen met kinderen.

Zuidoost Azië

We begonnen en eindigden in Thailand, en ­reisden tussendoor naar Maleisië, Singapore, Cambodja en Vietnam. In elk land verbleven we ongeveer drie à vier weken, en daarna trokken we verder. In die tijd hebben we bijna alle vervoersmiddelen wel gehad: ­boten, nachttreinen, vliegtuigen, taxi’s en tuktuks.

Elk land maakte zijn eigen manier indruk op ons. In Thailand vonden we de mooiste tropische stranden waar we konden suppen, surfen en duiken. Maleisië was heel groen en schoon, Singapore voelde als een compleet andere wereld: bijna als een westers land in Azië, met heel veel speeltuinen en parken, en westerse koffie- en lunchtentjes.

Beeld: privé

Bijzondere plekken

In Thailand kozen we bewust voor veel strand en natuur, maar daardoor miste ik soms de plekken waar je veel cultuur kan vinden. Dat troffen we wel aan in Maleisië, zoals in Georgetown en Malakka; charmante stadjes met bijzondere tempels en veel muurschilde­ringen.

Kuala Lumpur is dan wel weer een grote stad, maar daar genoten we van de afwisseling van hoge ­gebouwen en cultuur in combinatie met parken waar we canope walks konden maken; dat zijn wandelingen over touwbruggen hoog in de bomen.

Daarbuiten ­vonden we de theeplantages in Cameron Highlands en, een beetje afgelegen, de jungle in national park Taman ­Negara. Daar overnachtten we en luisterden we ’s nachts naar de geluiden van wilde dieren. Ook ­bijzonder: op het strand op Pangkor eiland in Maleisië zagen we neushoornvogels vliegen en liepen er aapjes rond – de meisjes vonden dat geweldig.

Overal een buitenspeeltuin

In het begin van onze reis waren we wel gevoelig voor de wensen van de meisjes, waardoor we soms twijfelden om bepaalde uitjes te ondernemen. Maar zo gebeurde er uiteindelijk niets. Daarom besloten we al snel activiteiten te zoeken die maximaal een halve dag in beslag zouden nemen. Op die manier konden we eigenlijk bijna alles doen wat we wilden.

In Thailand maakten we een wandeling van zes kilometer, met de meisjes in rugdragers – met veel pauzes en liedjes kwamen we een heel eind. En in het nationale park Khao Sok maakten we een boottocht: die boot kon ze gestolen worden, de grot waar we aankwamen en die we met een zaklampje ontdekten vonden ze wél leuk. Verder maakten we overal een buitenspeeltuin van. Bij de tempels van Angkor Wat in Cambodja deden we ren-spelletjes, of we begonnen een wandeling direct bij een grote touwbrug.

“Het scheelt ook dat iedereen in Azië zo lief is voor kinderen”

Ik twijfelde wel over een lange boottocht met overnachting in Halong Bay in Vietnam: wat als ze onderweg in het water zouden vallen? Maar tijdens de tocht zaten ze vaker op de rug van de crew dan bij ons.

Het feit dat iedereen in Azië zo lief is met kinderen hielp ook. Onze Vietnamese wandelgids nam de meisjes op haar rug en liet ze plantjes zien en ruiken, in restaurants is niemand bezwaard als je met kleine kinderen binnenkomt. Zo bijzonder. Ik merk zelfs dat de meisjes daardoor hier in Nederland vrijer zijn geworden naar volwassenen.

Samenzijn

Vier maanden lang samen zijn is alles tegelijk: superbijzonder en echt een avontuur, maar ook intensief, zo met twee kinderen in de kleuterleeftijd – en de grillen die soms daarbij horen. Maar omdat we zelf geen last hadden van andere stress­factoren zoals werk, konden we dat beter aan. Onze focus was gewoon de reis, en de kinderen.

“We waren trots dat het was gelukt, dit avontuur met z’n vieren”

Ook dacht ik onderweg weleens aan hoe dit plan ooit was begonnen, toen we nog niet wisten dat we kinderen zouden krijgen. Een fantastisch moment van besef was dat, dat we dit avontuur nu met zijn vieren aan mochten gaan. We waren trots – het is gelukt.

Nu gaan ze naar school; de reis voelde daarom ook als een afsluiting van die drukke periode tussen hun geboorte en vierde levensjaar. Ook daar ben ik trots op; dat hebben we allemaal gedaan, en dan ook nog vier maanden gereisd met zijn viertjes.”

Lees ook – Op de fiets door Vietnam (met drie kinderen!): ‘Ik wil dat ze zien hoe groot de wereld is’ >

Doen

Cool De waterval van Than Sadet op het Thaise eiland Koh Pha-Ngan is een heerlijke plek om een verfrissende duik te nemen.

Oooh Bij Gardens by the Bay in Singapore bezochten we een indrukwekkende lichtshow. Je kan ’m elke avond zien, om 19.45 uur en 20.45 uur. gardensbythebay.com.sg

Vroeg op Als je vroeg de boot pakt vanaf Koh Tao, heb je het eiland Koh Nuang Yang ­helemaal voor jezelf. Daarna komen de massa’s.

Trappen Steden verkenden we met de fiets. Bij ABC Amazing Bangkok Cyclist boekten we een tour; hetzelfde deden we bij Heaven and Earth Bicycle Tours in Hoi An (Vietnam). ­realasia.net, vietnam-bicycle.com

Slapen

Aan het strand Koh Phayam Lodge ligt op een niet-toeristisch Thais eiland. Je vindt er mooie, ruime huisjes aan het strand onder de cashewbomen, en je kan er suppen en surfles nemen met je kinderen. phayamlodge.com

Als Mowgli In Taman Negara National Park sliepen we in schattige bungalows, midden in de jungle. mutiaratamannegara.com

Bij de tempels Bayon Modern Residence in Siem Reap (Cambodja) is de perfecte uitvals­basis als je Angkor Wat wil bezoeken. Er is een heerlijk zwembad en ruime familiekamer. ­bayonmodernresidence.com

Eten

Smullen en spelen We aten een heerlijke brunch bij Tiong Bahru in Fort Canning Park, Singapore. Je vindt er allerlei verschillende soorten broodjes en zoete lekkernijen. Ook goed te combineren met een prachtige buiten­speeltuin in hetzelfde park. tiongbahrubakery.com

Lokale lekkerbij Banh vac is een ­dumpling met garnalen, een lokale ­specialiteit in Hoi An, Vietnam. Bij Cargo Club hebben we hier heerlijk van gegeten. facebook.com/CargoClubCafeRestaurant

Zuidoost Azië rondreis met kinderen

Check nederlandwereldwijd.nl voor het laatste reisadvies.